FÖRSÄLJARE AGB / ALLMÄNNA
VILLKOR FÖR B2C

Allmänna handelsvillkor

Principal Elektrik s.r.o. för försäljning av varor genom
internetbutiken som finns på pelek.eu med namnet Principal Elektrik s.r.o.

Innehåll

1. Kontaktuppgifter

1.1 Operatör för internetbutiken:

Principal Elektrik s.r.o.

Huvudkontor: Osadní 869/32, 17000
Prag, Tjeckien

Org.nr: 03402614

Momsreg.nr: CZ03402614

Behörig representant: Sergii Kryvulia

Registreringsdomstol / handelsregister: Stadsdomstolen i Prag Registreringsnummer: 231166

Verksamhetsadress: Peteřska nam
2, 11000 Prag,

(hädanefter kallad „försäljare“ eller „vi“)

Telefon: +420774242766

E-post: shop@pelek.eu

Kundservice: För våra kunder erbjuder vi kundsupport på ovanstående
telefonnummer och e-post under arbetsdagar från 9.00 till 17.00.

2. Grundläggande begrepp

2.1 Dessa allmänna
handelsvillkor (hädanefter kallade „VOP“) reglerar försäljarens
ömsesidiga rättigheter och skyldigheter som uppstår i samband med eller
baserat på köpeavtal (hädanefter kallat „köpeavtal“)

som ingås mellan oss och konsumenter
eller företag (hädanefter kallade „kund
eller „du“) genom Principal Elektrik s.r.o. på pelek.eu.

2.2 Internetbutik. Internetbutiken
för försäljaren (hädanefter kallad „internetbutik“)
drivs på webbplatsen pelek.eu Principal Elektrik s.r.o.

2.3 Vad kan du köpa hos oss? I vår
internetbutik Principal Elektrik
s.r.o.
kan du köpa varor som vi visar och erbjuder. Om det finns en
licens för användning erbjuds den också.

2.4 Vem räknas som konsument? En konsument är varje fysisk
person som utanför ramen för sin affärsverksamhet eller utanför ramen för självständig
utövning av sitt yrke ingår ett köpeavtal med oss, eller på annat sätt juridiskt
agerar (hädanefter kallad „konsument“).
Internetbutiken är endast avsedd för kunder som är konsumenter.
Försäljning till företag är inte möjlig.

2.5 Varor med digitalt innehåll. För avtal om leverans av varor med digitalt
innehåll gäller dessa VOP i tillämplig mån, om inte annat anges. Digitalt
innehåll avser data som skapats och tillhandahålls i digital form.

2.6 Varor med digitala element. För
avtal om leverans av fysiska datamedier som endast tjänar som bärare
av digitalt innehåll gäller dessa VOP i tillämplig mån, om inte annat anges.
Digitalt innehåll avser data som skapats och tillhandahålls i digital form.

2.7 Återtagande av elektriska apparater. I
enlighet med skyldigheterna enligt § 38 i lag 185/2001 Sb. om avfall, i lydelse
av senare föreskrifter, informerar vi kunderna om att gamla elektriska apparater kan
lämnas kostnadsfritt för avfallshantering på adress: Kirilovova
181, 739 21 Paskov,
.

3. Meddelanden till kunder före ingående av köpeavtal

3.1 Försäljarens behörighet och kontrollorgan. Vi är behöriga att sälja varor på grund av vårt näringsidkare. Näringslivskontroll utförs av den behöriga näringslivsmyndigheten inom ramen för sin verksamhet. Kontroll av personuppgifter utförs av Dataskyddsmyndigheten. Tjeckiska handelsinspektionen utövar inom angivet omfång bland annat tillsyn över efterlevnaden av lagen
nr 634/1992 Sb., om skydd av konsumenter.

3.2 Illustrativ karaktär. Fotografier som du ser på vår webbplats
har endast illustrativ karaktär.

3.3 Extra kostnader. Vi tar inte ut några extra kostnader för
telekommunikationsmedel (t.ex.

om du ringer till vårt
telefonnummer betalar du endast din vanliga taxa för telefonsamtal).

3.4 Konsumenter har rätt att ångra
köpeavtalet
utan att ange skäl, minst inom en period av 14 dagar, som börjar löpa senast från dagen för mottagande av varan (eller
den sista produkten, delvis leverans eller sista stycket i fallet med avtal om
flera stycken varor från en beställning, eller leverans av varor i flera delvisa
leveranser eller stycken). Försäljaren kan ge en längre tidsfrist. För att hålla sig till
tidsfristen räcker det att du skickar ett meddelande angående utövandet av rätten att ångra
avtalet före utgången av denna tidsfrist.

3.5 Formulär för ångrat köpeavtal. För att
utöva din rätt att ångra avtalet måste du göra det
på ett entydigt sätt, till vår e-post, telefon eller adress, alternativt på annat
sätt. Du kan använda den bifogade mallformuläret för ångrat
köpeavtal, men det är inte din skyldighet.

3.6 När har du inte möjlighet att ångra köpeavtalet. Kunden har inte rätt att ångra följande avtal:

3.6.1 om leverans av varor som har anpassats
och/eller skapats på kundens begäran
eller för hans person
;

3.6.2 om leverans
av varor vars pris beror på fluktuationer
på finansmarknader som är oberoende
av vår vilja, som kan inträffa under tidsfristen
för ångrat köpeavtal;

3.6.3 om leverans av varor som är
snabbt förgängliga
, samt varor som efter leverans har blandats oåterkalleligt med annan vara;

3.6.4 om leverans av varor i förseglad
förpackning
, som konsumenten har tagit ut ur förpackningen
och av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte är lämpligt att
returnera
efter att konsumenten har brutit förseglingen, vilket gäller även för ljud- eller videoinspelningar och datorprogram, om kunden har brutit deras ursprungliga förpackning;

3.6.5 om boende,
transport av varor, hyra av transportmedel, mat eller användning av fritid,
om det ska utföras enligt avtalet på ett visst datum eller under en viss period;

3.6.6 om leverans av tidningar, tidskrifter eller magasin med
undantag för avtal om prenumeration för deras leverans;

3.6.7 om tillhandahållande av
tjänster, om de har tillhandahållits i sin helhet; i fallet med betalning,
endast om det har påbörjats med kundens föregående uttryckliga samtycke före
utgången av tidsfristen för ångrat avtal och företaget har informerat kunden innan avtalet ingicks
att rätten att ångra avtalet upphör med tillhandahållandet av tjänsten;

3.6.8 om brådskande
reparation eller underhåll som ska utföras på plats som kunden har angett på
hans uttryckliga begäran; detta gäller dock inte för utförande av andra än begärda
reparationer eller leverans av annan vara än reservdelar som är nödvändiga för att utföra reparation
eller underhåll;

3.6.9 om leverans av digtalt innehåll, om det inte har levererats
på ett materiellt medium och har levererats med ditt föregående uttryckliga samtycke före
utgången av tidsfristen för ångrat köpeavtal och vi har informerat dig före ingåendet av
köpeavtalet att du i sådana fall inte har rätt att ångra köpeavtalet.

3.7 Värdet av returnerade varor och relaterade
kostnader för retur av varor.
Direkta kostnader för retur av varor bär du. Om
värdet av returnerade varor överskrider 990 CZK (990,01
CZK utan fraktkostnad), betalar försäljaren kostnaderna för returen.

3.8 Återbetalning av köpesumman. Vid
återkallelse av köpeavtalet inom ångratiden är vi skyldiga att återbetala
köpesumman (med undantag för extra kostnader om du har valt en annan typ av
leverans än den billigaste standardleveransen som erbjuds av försäljaren), och det
med samma betalningsmetod som vid mottagandet av pengar, om vi inte kommer överens om något annat,
senast inom 14 dagar från det ögonblick vi mottar den returnerade varan eller vi får
trovärdigt bevis på dess avsändande. Ingen avgift kommer att debiteras för denna
återbetalning. Om vi inte får tillbaka varan har vi rätt att inte återbetala köpesumman.

3.9 Adress för att skicka tillbaka
varor.
Returfraktsedeln finns vanligtvis tillgänglig i användarkontot på
pelek.eu. Om vi inte har tillhandahållit en returfraktsedel, använd för att skicka
varorna denna adress Kirilovova 181, 739 21 Paskov, . Alternativt vänligen
kontakta oss via e-postadressen shop@pelek.eu
eller telefonnummer 601548120, för att säkerställa dina rättigheter för retur av varor och komma överens
om en individuell procedur.

3.10 Present. Om en present ges till kunden
tillsammans med varan, ingås gåvoavtalet mellan oss och kunden
med en suspensiv villkor, att om kunden eller vi ångrar köpeavtalet,
upphör gåvoavtalet att gälla och kunden är skyldig att returnera den givna presenten tillsammans med varan.

4. Process för ingående av köpeavtal

4.1 Skapa en beställning. Kunden kan
välja en eller flera varor genom att lägga dem i den virtuella varukorgen,
där kunden kan granska de valda varorna, ändra deras antal eller ta bort dem
från varukorgen. Genom att trycka på knappen „Kassa“ uppmanas kunden att
ange information om leverans och välja betalningsmetod. Innan beställningen slutförs
kan kunden kontrollera och ändra de uppgifter som har lagts in i
beställningen, eventuellt kunduppgifterna. Genom att klicka på knappen „Beställning som är bindande för betalning“ är
beställningsprocessen slutförd och köpeavtalet ingås.

4.2 Godkännande av VOP. Genom att skicka beställningen
bekräftar du att du har tagit del av och godkänner dessa VOP och våra
principer för behandling av personuppgifter.

4.3 Samtycke från vårdnadshavare för minderårig
kund.
Om en minderårig kund handlar i vår internetbutik,
krävs föregående samtycke från hans vårdnadshavare.

4.4 Varornas egenskaper. Kunden är skyldig
att innan beställningen slutförs bekanta sig med varornas egenskaper, typ och rekommenderad
användningsmetod. Genom att göra en beställning bekräftar kunden att han har
tagit del av dessa uppgifter och att han förstår dem.

4.5 Bekräftelse av beställning. Försäljaren
bekräftar mottagandet av kundens beställning genom att skicka en bekräftelse
av beställningen via e-post. Denna bekräftelse av beställningen tjänar endast till att informera
kunden om att beställningen har mottagits och kommer att behandlas, senast inom 2
arbetsdagar efter att kunden har gjort beställningen. Köpeavtalet är redan
ingått vid tidpunkten för att trycka på knappen „Beställning
som är bindande för betalning
“.

4.6 Avtalspråk. Avtalspråket är tjeckiska.

4.7 Skyldigheter som uppstår från köpeavtalet. Genom att ingå
köpeavtalet åtar vi oss att överlämna de köpta varorna och möjliggöra att du förvärvar
ägarätten till varorna. Du åtar dig genom att ingå köpeavtalet att ta emot varorna
och betala oss varornas pris.

4.8 Kopia av VOP och formulär för ångrat
köpeavtal.
Kunden får en kopia av det ingångna köpeavtalet, dvs. den aktuella
versionen av dessa VOP. Konsumentkunden får också ett formulär för ångrat
köpeavtal inom lagstadgad tid.

5. Varornas pris och betalningsmetoder

5.1 Pris. Alla priser på varor anges i tjeckiska kronor (CZK) och
är angivna inklusive moms.

5.2 Betalningsalternativ. Betalningsmetoder för varornas pris
och eventuella kostnader i samband med leverans av varor finns också på sidan med
beskrivning av försäljaren. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall inte erbjuda en delbetalningsmetod
till kunden. Kunden har möjlighet:

5.2.1 PayPal (Kunden
omdirigeras till PayPal, där han betalar köpesumman från sitt PayPal-konto och i
enlighet med användarvillkoren för PayPal, tillgängliga på https://www.paypal.com)

5.2.2 Betalning med kort

5.2.3 Betalning via banköverföring eller
snabb banköverföring

5.2.4 Apple Pay, Google Pay

5.3 Orealistiskt pris på varor. Vid
visning av orealistiskt pris på 0 CZK eller visning av ett mycket icke-marknadspris, där
ett icke-marknadspris anses vara ett pris som ligger under vårt inköpspris, förbehåller vi oss rätten att ta bort denna post från ditt erbjudande om ingående av
köpeavtal. Du kommer att informeras om detta via din e-post.

5.4 Fakturaform. Vi avtalar att fakturor kommer att skickas
elektroniskt, till din e-post.

5.5 Full betalning av köpesumman. Vi förbehåller
oss rätten till äganderätt till varorna tills köpesumman har betalats i sin helhet
enligt det relevanta köpeavtalet.

6. Leverans av varor och plats för fullgörande

6.1 Leverans av varor. Varorna kommer att levereras inom
den leveranstid som anges för den aktuella typen av varor. Vi åtar oss alltid att leverera
senast inom 30 dagar. Vi kommer alltid att informera dig om eventuella förändringar i tiden

för leverans.
Tillsammans med köpesumman är du skyldig att betala oss även eventuella kostnader i samband med
packning och leverans av varor i överenskommen omfattning, samt tillägg för den valda betalningsmetoden. Om det inte anges uttryckligen, förstås köpesumman även som kostnader
i samband med leverans av varorna. Innan ingåendet av köpeavtalet kommer du att informeras om
det slutliga priset som inkluderar kostnader för emballage och transport.

6.2 Leveransadress. Varorna levereras till den adress som kunden anger i
beställningen.

6.3 Transportmetod. Kunden kan välja
transportmetod för varorna till valfri adress angiven i beställningen.

6.4 Återkommande leverans och kostnader i samband med detta.
Om det av skäl som beror på dig är nödvändigt att leverera varorna upprepade gånger
eller på annat sätt än vad som angivits i beställningen, är du skyldig att betala kostnaderna
i samband med upprepade leveranser av varor, dvs. kostnaderna för annan typ av
leverans.

6.5 Mottagande av varor. Just vid tidpunkten för
mottagande av varorna av kunden övergår risken för skada och oförutsedd
försämring av kvaliteten på de köpta varorna till kunden. Om kunden skulle ha tagit emot varorna från transportören,
övergår

risken
för oförutsedd förstörelse och oförutsedd försämring av kvaliteten på de köpta varorna till kunden
vid tidpunkten för att han har fått möjlighet att disponera över varorna, dock inte tidigare än vid
den angivna leveranstiden.

6.6 Kundens skyldighet vid mottagande av varor. Vid
mottagandet av varorna är du skyldig att kontrollera dem och se till att de har de egenskaper
(särskilt att du har fått rätt typ av varor, att varorna har avtalad kvalitet,
att varorna i sin förpackning innehåller allt som de ska enligt instruktionerna). Vid
synlig skada på paketet från transportören är kunden skyldig att inte ta emot en sådan leverans
från transportören överhuvudtaget. Vi tar inget ansvar för skador orsakade av transportören,
eller för sen leverans av varorna, oavsett orsaken till förseningen.

6.7 Skada som kan uppstå för försäljaren
vid icke-mottagande av varor.
Om kunden konsument inte tar emot varorna vid deras leverans
av transportören, returneras varorna till Försäljaren och om kunden
konsument inte ångrar köpeavtalet inom 14 dagar från misslyckad leverans
av varorna, har försäljaren rätt att kräva kunden att betala kostnader som debiterats
av transportören för att leverera varorna tillbaka till försäljaren. Denna kostnad utgör en skada för försäljaren
som uppstår genom brott mot kundens lagstadgade skyldigheter.

7. Rättigheter vid felaktig prestation

7.1 Felaktig prestation. Denna del av VOP tillämpas
för att reglera rättigheter och skyldigheter vid utövande av rättigheter vid felaktig prestation vid försäljning
av varor mellan oss som säljare och kunden som köpare.

7.2 När ska felaktiga varor reklameras. Fel på varorna
måste du påpeka för oss (reklamera dem) utan onödigt dröjsmål efter att felet har
uppstått. Annars skulle domstolen inte tilldela dig rätt till felaktig
prestation. Du har rätt att påpeka ett fel som uppstår på konsumentvaror inom 24 månader från mottagandet av dessa varor.
Detta gäller inte för varor där det på förpackningen, etiketten, i bruksanvisningen som bifogats
varorna eller i reklamen enligt andra rättsliga föreskrifter anges en tidsperiod under
vilken varorna kan användas.
Här tillämpas bestämmelserna om kvalitetsgaranti
(avtalsgaranti).

7.3 Vad händer efter 24 månader? Efter
utgången av 24 månader kan du inte längre påpeka fel på varorna. Om det är möjligt för de aktuella
varorna förlängs denna tidsfrist med den tid under vilken du inte kunde använda varorna,
eftersom de var i processen av berättigad reklamation. Även om vi försöker hantera
reklamationer alltid till din belåtenhet, måste vissa varor hanteras enligt
anvisningarna på förpackningen/etiketten/i bipacksedeln – annars kan de skadas.

7.4 Avtalsgaranti. Om en frivillig avtalsgaranti för de aktuella
varorna har garanterats längre än 24 månader från mottagandet
av varorna, kan du påpeka fel på varorna under denna tid. Tidsperioden förlängs med den tid,
under vilken du inte kunde använda varorna, eftersom de var i processen av berättigad reklamation.

7.5 Förutsättning för att varorna är felaktiga. Om
felet visar sig inom 12 månader från mottagandet av varorna, anses det att varorna var
felaktiga redan vid mottagandet, om vi inte bevisar motsatsen.

7.6 För vilka fel ansvarar vi inte? Vi ansvarar
inte för fel i följande fall: 7.6.1 om felet på varorna vid mottagandet och för
ett sådant fel har avtalats en rabatt på köpesumman,

7.6.2 felet har uppstått på
varorna genom slitage orsakad av normalt bruk, eller om det följer av varornas natur,

7.6.3 orsakas av dig och uppstod genom felaktig lagring, felaktig
underhåll, ditt ingrepp eller mekanisk
skada
, allt under förhållanden som inte motsvarar temperatur,
damnighet, fuktighet, andra miljöpåverkan och är så direkt angivet av oss eller tillverkaren
(vanligtvis på bipacksedeln / etiketten på varorna), eller det följer av
rättsliga föreskrifter,

7.6.4 varor som har ändrats av kunden och om ett fel har uppstått till följd av denna ändring,

7.6.5 användning av
varorna under förhållanden som inte motsvarar temperatur, dammighet, fuktighet,
kemiska och mekaniska miljöpåverkan som direkt anges av säljaren eller
tillverkaren, eller det följer av rättsliga föreskrifter,

7.6.6 felet har uppstått till följd av en yttre
händelse utanför vår kontroll (t.ex. naturkatastrof).

7.7 Vad ska jag göra för att utöva fel på varorna? För
att utöva rättigheter vid fel på varorna, kontakta oss via användarkontot
på pelek.eu, baserat på detta kommer vi att kontakta dig och komma överens om nästa
steg. Alternativt kan du kontakta oss direkt på vår e-postadress.

7.8 Bekräftelse av mottagande av reklamation. Efter att ha skickat
meddelande om utövandet av din rätt till reklamation kommer vi att kontakta dig inom 2 arbetsdagar.
Tidpunkten för utövandet av reklamationen anses vara den tidpunkt då vi får uppgifter om
utövandet av reklamationen av varorna.

7.9 Återleverans av reklamationsvaror till försäljaren. Varorna
måste returneras kompletta, oskadade (med undantag för det reklamerade felet), helst
i den ursprungliga oskadade förpackningen så att vi kan följa riktlinjerna för korrekt
hygienisk procedur. För att åtgärda felet tar vi emot varorna på vår egen kostnad.
Vi kommer att kontakta dig för att komma överens om nästa steg.

7.10 Bekräftelse. Efter mottagandet av de reklamerade
varorna kommer du att få en bekräftelse på mottagandet av reklamationen och dess innehåll på den e-postadress som du har angett.

8. Sätt att hantera och avsluta
reklamationer

8.1 Vad påverkar mina möjligheter. Du har
rätt att begära åtgärd av det uppkomna felet.
Enligt ditt val kan du välja:

8.1.1 reparation
av varan; 8.1.2 leverans av en ny vara; eller

8.1.3 leverans av den saknade delen.

Det bör inte vara
ett oskäligt krav från din sida. Om reparationen av varan skulle innebära betydande
svårigheter för oss eller det inte skulle vara ett oskäligt krav med hänsyn till varans värde och betydelsen
av felet, kommer vi att informera dig. På samma sätt kommer vi att agera om vi bedömer din begäran
om leverans av en ny vara som oskälig med hänsyn till varans fel eller värde.

8.2 Om det handlar om
väsentligt brott mot köpeavtalet.
Om felet utgör ett väsentligt
brott mot köpeavtalet, har du rätt att ångra köpeavtalet eller begära
en rimlig rabatt på köpesumman
för varorna.

8.3 När kan jag begära återbetalning av köpesumman? I
vissa situationer kan det vara möjligt att ångra köpeavtalet och begära återbetalning av köpesumman.
Det kommer inte att vara möjligt i situationer där felet på varorna inte är betydande. Vilka situationer kan
du ångra köpeavtalet och begära återbetalning av köpesumman:

8.3.1 vi vägrar att åtgärda felet på varorna
eller vi har inte åtgärdat detta fel inom rimlig tid;

8.3.2 från
vårt uttalande eller från andra omständigheter kommer det att vara uppenbart att felet inte kommer att åtgärdas
inom rimlig tid eller utan betydande svårigheter för köparen;

8.3.3 felet på varorna visar sig
upprepade gånger; eller

8.3.4 det handlar om ett väsentligt brott mot
köpeavtalet.

8.4 När kan jag begära en rimlig rabatt
på köpesumman för varorna?
I vissa situationer kan du dessutom begära en rimlig
rabatt på köpesumman. Det kommer inte att vara möjligt i situationer där felet på varorna inte är betydande.
Vilka situationer kan du begära en rimlig rabatt på köpesumman?

8.4.1 vi vägrar att åtgärda felet på varorna
eller vi har inte åtgärdat detta fel inom rimlig tid;

8.4.2 från vårt
uttalande eller från andra omständigheter kommer det att vara uppenbart att felet inte kommer att åtgärdas inom
rimlig tid eller utan betydande svårigheter för köparen;

8.4.3 felet på varorna visar sig
upprepade gånger; eller

8.4.4 det handlar om ett väsentligt brott mot
köpeavtalet.

8.5 Du meddelar oss hur reklamationen ska hanteras. Du har
skyldighet att informera oss om vilken rättighet vid felaktig prestation du har valt, och detta vid
meddelande om felet eller utan onödigt dröjsmål efter meddelandet om felet. Den valda
valet kan du inte ändra utan vårt samtycke; detta gäller inte om du begär
reparation av ett fel som visar sig vara oåtgärdbart.

8.6 Återlämnande av den ursprungliga varan. Vid hantering
av reklamationen genom att leverera en ny vara är du skyldig att återlämna den ursprungligen levererade varan
(om vi inte kommer överens om något annat). Leverans av en ny vara kan kunden inte begära (och
kan inte heller ångra köpeavtalet), om han inte kan återlämna varan i det skick som han fick den. Detta gäller inte om du har använt varan innan felet upptäcktes
eller om tillståndet har förändrats vid upptäckten av felet. Detsamma gäller om varan inte kan återlämnas i originalskick utan ditt fel.

8.7 När avslutas reklamationsprocessen? Reklamationsprocessen avslutas inom 3 veckor från utövandet av rättigheter vid fel, om vi inte kommer överens om något annat.

8.8 Avslutande av reklamationen. Om de reklamerade varorna har skickats till oss för reklamation av transportören, kommer de efter hantering
automatiskt att skickas till din adress tillsammans med en bekräftelse på datum och metod för hantering
av reklamationen, inklusive bekräftelse på åtgärd och tiden för reklamationen,
eventuellt med motivering till avslag av reklamationen.

8.9 Skyldighet vid mottagande av reklamerade varor.
Du har också skyldighet att kontrollera att de reklamerade varorna är kompletta vid mottagandet,
särskilt att paketet med varorna innehåller allt som det ska. Senare invändningar kommer inte att beaktas.

9. Skydd av personuppgifter

9.1 Principer för behandling av personuppgifter. Mer
information om vilka personuppgifter vi behandlar, hur, för vilket
ändamål och under hur lång tid de behandlas, hittar du i våra principer för behandling
av personuppgifter.

10. Force majeure

10.1 Vad är force majeure. För syftet med dessa VOP anses varje hinder som uppstår oberoende av vår
vilja och hindrar oss från att uppfylla våra skyldigheter, om det inte rimligen
kan förutses att vi skulle kunna avvärja, övervinna eller förutse detta hinder eller dess konsekvenser. Effekterna som utesluter

ansvar
är begränsade till den tid som hindret varar, med vilket dessa effekter är
kopplade.

11. Alternativa tvistlösningar

11.1 Utanför rättslig tvistlösning. För utomrättslig
lösning av konsumenttvister från köpeavtalet är den Tjeckiska handelsinspektionen behörig, med säte på Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, Org.nr: 000 20 869,
webbadress: https://adr.coi.cz/cs. Plattformen för online tvistlösning
finns på webbadressen https://ec.europa.eu/consumers/odr
kan användas vid
lösning av tvister mellan försäljaren och kunden från köpeavtalet.

11.2 Europeiskt konsumentcenter Tjeckien. Europeiskt
konsumentcenter Tjeckien, med säte på Štěpánská 567/15, 120 00
Prag 2, webbadress: https://evropskyspotrebitel.cz
är kontaktställe enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21.
maj 2013 om lösning av konsumenttvister online och om ändring av förordning (EG) nr.
2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordning om lösning av konsumenttvister
online).

11.3 Klagomål. Innan du inleder
utanför rättslig lösning av tvister rekommenderar vi att du kontaktar vår e-postadress shop@pelek.eu. Vi försöker alltid först lösa den uppkomna
tvisten i samförstånd. Ditt klagomål

kommer att hanteras senast inom 2
arbetsdagar (48 timmar, denna tid kan förlängas med dagar av arbetsfrid och
helgdagar som är vanliga i Tjeckien).

12. Avslutande del, inklusive
tillämplig lag och domstols behörighet

12.1 Åtagande att respektera konsumenters rättigheter. Om
någon bestämmelse i dessa VOP strider mot lagstadgade föreskrifter för skydd av
konsumenter, har lagen företräde och vi åtar oss att följa den.

12.2 Ogiltig eller ineffektiv bestämmelse i VOP. Om
någon bestämmelse i VOP är ogiltig eller ineffektiv, eller blir så, så
trädder istället för ogiltiga bestämmelser bestämmelser in vars innebörd så nära som möjligt
överensstämmer med den ogiltiga bestämmelsen. Ogiltigheten eller ineffektiviteten av en
bestämmelse påverkar inte giltigheten av övriga bestämmelser.

12.3 Rättsordning. Vid förekomsten av
ett internationellt inslag avtalar vi att vår rättsliga relation ska regleras av den rättsordning som gäller i Tjeckien med uteslutande av alla bestämmelser i kollisionsnormer som
refererar till en annan rättsordning. Denna val av lag får dock inte beröva konsumenten
den skydd som ges av bestämmelserna i den rättsordning i det land där han har sin vanliga bostad. Avtalsparterna avtalar att
de uttryckligen utesluter tillämpningen av FN:s konvention om avtal om internationell köp av varor.
Enligt artikel 6.2 i Rom I-förordningen tillämpas alltid tvingande bestämmelser i lagen,
som skulle vara tillämpliga utan denna klausul.

12.4 Tvister och domstols behörighet. Avtalsparterna avtalar vidare att för att lösa eventuella tvister från köpeavtalet, där det finns
ett internationellt inslag, ska alltid lokala domstolar i enlighet med platsen för vårt huvudkontor vara behöriga. Detta påverkar inte konsumenternas rättigheter enligt särskilda rättsliga föreskrifter.

12.5 Om vi avtalar andra villkor för ingående
av köpeavtal.
Bestämmelserna i VOP är en integrerad del av köpeavtalet.
Avvikande bestämmelser från VOP kan avtalas i köpeavtalet. Avvikande bestämmelser
i köpeavtalet har företräde framför bestämmelserna i VOP.

12.6 Behovet av att läsa VOP för att ingå köpeavtal. Att läsa dessa VOP är frivilligt, utan att läsa dem kan tyvärr
inte köpeavtalet ingås.

12.7 VOP:s giltighet. Dessa VOP gäller från 01.01.2024 och upphäver giltigheten av tidigare handelsvillkor